søndag den 24. januar 2010

Frequently Asked Questions, Ophavsret

Et indspark fra Piratpartiets bord, skrevet i min hånd.

*Q: Piratkopiering er tyveri!
*A: Tyveri er det at fratage nogen en ting, og bruge den selv. Hvis jeg tager dine sko, så har jeg stjålet. Hvis jeg i stedet kopierer dine sko, så har du ikke bare fødder, og der kan højest være tale om ophavsretsovertrædelse. Tyveri er et strafferetsligt spørgsmål, ophavsretsovertrædelse er et civilretsligtspørgsmål, de to forbrydelser har forskellige definitioner og forskellige sanktionsmuligheder. Et æble er ikke en banan, og kopiering er ikke tyveri.


*Q: Vil i ikke bare have musik og film gratis, i satans pirater?
*A: En række undersøgelser har vist, at dem der piratkopierer musik også er dem der bruger flest penge på musik. Man kan let forestille sig, at hvis man kun har råd til halvdelen af den musik man gerne vil høre, eller kun har råd til enten at gå til koncert eller at købe CD'er, så er det fristende at fylde hullerne ulovligt. Piraterne kan altså lidt frækt siges at være dem, der ikke har råd til at give branchen flere penge.


*Q: Hvordan skal skuespillere kunne tjene penge når i stjæler, undskyld, kopierer deres arbejde?
*A: Film ses bedst i biografen, skuespil ses bedst i teateret. Branchen tjener fortsat gode penge disse steder, hvor de kan sælge billet til en samlet oplevelse, og indtil scenen og biografskærmen flytter hjem i de danske stuer, så ændrer dette sig næppe.


*Q: Hvordan skal musikere kunne tjene penge når i kopierer deres arbejde?
*A: Den fornuftige musiker tjener penge på det som kun han kan: Give en helheds-oplevelse i form af en live-optræden. Undersøgelser viser, at indtægterne fra koncerter er støt stigende, og at kunstnere i disse år for første gang i lang tid, igen tjener flere penge på koncerter end fra pladesalg. Vi håber, at de bliver ved med at give os oplevelser.


*Q: Hvordan skal pladebranchen kunne tjene penge når i kopierer deres arbejde?
*A: Pladebranchen tjene penge ved at sælge digital information på plastikskiver. Det er ikke længere økonomisk at sende digital information med lastbil og flyvemaskine, når det kan gøres billigere og nemmere over internettet. Hvis de ikke finder på en ny måde at tjene penge på, så ender de formodentlig samme sted som hesteskosmageren og vægteren, og alle de andre brancher der også er blevet gjort forældet af den teknologiske udvikling.


*Q: Hvordan skal komponister kunne tjene penge uden ophavsret?
*A: De kunne forsøge sig med kontrakt arbejde, eller at arbejde som os andre og blive timebetalt.


*Q: Er det fair?
*A: Hvorfor ikke?


*Q: Men hvorfor skal de ikke betales hver gang nogen bruger noget de har skabt?
*A: Af samme grund som du ikke sender din VVS-mand en tier hver gang du har været på toilettet.


*Q: Hvordan skal musikere blive kendte, når andre kan profitere på deres arbejde?
*A: På nøjagtig samme måde som nu: gennem dygtighed, hårdt arbejde og held. I stedet for at blive opdaget af en pladebranche, og være heldige at få skrevet en pladekontrakt, kan de nu bliver opdaget på internettet eller af en koncert-promoter, og være heldige at tjene penge over nettet eller gennem live-optrædender.


*Q: Er Ophavsretten ikke nødvendig for at der bliver skabt ny kultur?
*A: Kulturen kom nogen tid før ophavsretten, rundt regnet 30.000 år. Vi er temmeligt sikre på at den stadig vil findes selvom ophavsretten begrænses til et mere fornuftigt omfang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar