Når man læser IFPI's årsreport må man undre sig over hvilken virkelighed pladebranchen befinder sig i.
Nyheden om rapporten på Comon.dk
og selve rapporten fra IFPI
Her på jorden er pladebranchen, den branche der stædigt forsøger at tjene penge på at sælge digital information på plastikform, på trods af at internettet har vist sig at være en langt smartere, nemmere og mere
bekvem måde at flytte disse data på, ved at dø ud efter at have så godt som ignoreret internettets muligheder i snart et årti. I deres verden er de tilsyneladende ved at blive myrdet af en konspiration der er ude på at ødelægge musikken som vi kender den. Det er rigtigt at de er ved at blive kørt ud på et sidespor, men det er mere selvforskyldt end noget andet.
Lad os slå fast at musikken har det bedre end nogensinde før. Forbruget er større end nogensinde, Markedet har det fint, og koncertomsætningerne har aldrig haft det bedre. At CD pusherne ikke har kunnet følge med er deres egen fejl; Napster viste at der var et markede, iTurnes og andre drog ordel deraf, og de fleste oberservatører har vidst hvad vej vinden blæste i lang tid.
Pladebranchen er en ny opfindelse; de fandtes ikke for 70 år siden, og hvis de ikke kan følge med tiden så findes de atter ikke om 10 år. Og vi er nogle der er glade herved. Længe leve musikken, og må dem der kun søger profit herpå dø en stille død.
Interessant og relevant læsning om emnet:
Courtney Love udtaler sig om sine erfaringer med pladeindustrien, og hvordan den har spillet fallit
David Byrne undersøger hvilke nye muligheder kunstnere har i dag, og hvordan internettet stiller dem
Indiens fantastiske kattedyr
9 år siden
Ingen kommentarer:
Send en kommentar