Peter Schønning skrev for snart et stykke tid siden et fint indlæg i Information. I dette indlæg udtrykte han, på vegne af Antipiratgruppen, på vegne af Pladebranchen, afsky for den kultur, der altid har været central for computer og internet generationerne.
Indlægget kan læses i sin helhedher, og det kan også anbefales at læse nogle af kommentarene nedenunder.
Her er det svar jeg skrev, og fik bragt i Information et par dage senere, ved siden af et andet udmærket vredt indlæg, der påpegede de efterhånden almindelige retoriske og logiske fejl Pladebranchens slængs argumentation er fyldt med, altså alt det pis med at et download = et tabt salg, og at ophavsretskrænkelse er lig tyveri.
I det følgende kan Peter Schønning erstattes med Antipiratgruppen, der kan erstattes med Pladebranchen, og de fleste af dens fortalere og -kæmpere.
Att. Peter Schønning - Du er helt gal på den!
På internettet har vi alle sammen muligheden for at være kreative. I stedet for at tage udgangspunkt i mangel og knaphed, omfavner vi internettets evne til at skabe overflod. Vi handler og udveklser frit informationer med hvem vi måtte ønske, og på den måde har vi i fællesskab skabt fantastiske kunstneriske værker, revolutioneret vidensdelingen og oplyst hinanden til et plan, hvor vi ikke længere vil accepterer dit middelalderlige verdenssyn.
Internettet har givet nye muligheder. Når du forsøger at begrænse disse - når du forsøger at kriminalisere ikke blot en hel generation, men selve den menneskelig kreativitet, så fjerner du samtidig forudsætningen for en intelligent udvikling af vores samfund.
Du påstår, at der ikke kan konkurreres med gratis, selv om du ved det er forkert. Der tjenes kassen på gratis! Kig på Trent Reznor eller Radiohead. Hah, kig på Monty Python! De bruger teknologien til at stille deres værker til rådighed for et større publikum, og tjener så penge på det der IKKE er uendelige mængder af.
Din kamp er forfejlet, Peter, og du skal ikke have lov til at ødelægge vores samfund mere end du allerede har. Internettet bryder dit monopol på distribution, så nu har vi et valg: Enten dør jeres forældede forretningsmodeller, eller også dør internettet.
Peter Schønning, din tid er forbi.
Indiens fantastiske kattedyr
9 år siden
Ingen kommentarer:
Send en kommentar